کد خبر: 1227714
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
از سال گذشته با تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی، نسبت به دریافت مالیات هوشمند در سال جدید اقدام شده است که این رویکرد مهم هوشمندسازی نظام مالیاتی بسیار مناسب عمل کرده و در نتیجه آن دولت توانسته است که شکاف مالیاتی در بخش مشاغل را با تمرکز بر مشاغل خاص به حداقل برساند

جوان آنلاین: با تکیه بر تقاطع‌گیری جامع اطلاعاتی در زمینه مالیات، دولت سیزدهم توانسته است در حد فاصل سه سال، شکاف مالیاتی در بخش مشاغل خاص را کاهش دهد، ولی هنوز با میزان واقعی فاصله دارد، اما عملکرد دولت در این زمینه بسیار مناسب بوده است. دولت سیزدهم با تمرکز بر دریافت مالیات از مشاغل خاص و همچنین کاهش مالیات مردم، توانسته است بدون اینکه درآمد‌های مالیاتی کم شود، بیش از ۵۰ درصد از مشاغل خرد مالیاتی در سال گذشته نپردازند و از طرف دیگر ۵۰ درصد کل درآمد‌های مالیاتی از بخش مشاغل تنها از یک درصد مؤدیان که همان مشاغل خاص با درآمد‌های کلان بودند، دریافت شده است. 
 
یکی از راهکار‌های مهم در زمینه اصلاح درآمد‌های مالیاتی، تمرکز بر بخش‌های دارای فرار مالیاتی بالاست. در همین راستا بخش مشاغل به عنوان یکی از بخش‌های مهم که بیش از ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود، مالیات بسیار کمی پرداخت می‌کند. عمده بخش مرتبط با فرار مالیاتی نیز برخی مشاغل خاص نظیر بنگاه‌های املاکی، طلافروشان و رستوران‌داران هستند که با وجود درآمد‌های کلان از پرداخت مالیات واقعی خود طفره می‌روند. در همین راستا استقرار نظام مالیاتی هوشمند با سامانه‌های اطلاعاتی قوی می‌تواند در این زمینه کاملاً کمک کند. 
در همین راستا از سال گذشته با تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی، نسبت به دریافت مالیات هوشمند در سال جدید اقدام شده است که این رویکرد مهم هوشمندسازی نظام مالیاتی بسیار مناسب عمل کرده و در نتیجه آن دولت توانسته است که شکاف مالیاتی در بخش مشاغل را با تمرکز بر مشاغل خاص به حداقل برساند. 
با تکیه بر همین اقدامات مهم و کلیدی، دولت سیزدهم توانسته است در حد فاصل سه سال، شکاف مالیاتی در بخش مشاغل خاص را کاهش دهد، ولی هنوز هم با میزان واقعی فاصله دارد، اما عملکرد دولت در این زمینه بسیار مناسب بوده است. دولت سیزدهم با تمرکز بر دریافت مالیات از مشاغل خاص و همچنین کاهش مالیات مردم توانسته است بدون اینکه درآمد‌های مالیاتی کم شود، بیش از ۵۰ درصد از مشاغل خرد مالیاتی در سال گذشته نپردازند و از طرف دیگر ۵۰درصد کل درآمد‌های مالیاتی از بخش مشاغل، تنها از یک درصد مؤدیان که همان مشاغل خاص با درآمد‌های کلان بودند، دریافت شده است. 
تمرکز صحیح سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم بر مشاغل خاص و مشاغل پردرآمد در بهبود انطباق مالیاتی، کاهش فرار و ارتقای عدالت در نظام مالیاتی مؤثر بوده است. دولت با اجرای سیستم‌های مالیاتی هوشمند، بهره‌گیری از فناوری‌های اطلاعاتی و هدف قراردادن بخش‌هایی با سطوح بالای فرار مالیاتی، گام‌های مهمی در جهت افزایش جمع‌آوری درآمد و اطمینان از پرداخت سهم منصفانه مالیات‌ها از وی تمامی مشاغل برداشته است. این رویکرد هدفمند نه تنها سیستم مالیاتی را تقویت می‌کند، بلکه مسئولیت‌پذیری، شفافیت و یکپارچگی را در جامعه تجاری تقویت می‌کند و باعث رشد و توسعه اقتصادی پایدار به نفع همه ذی‌نفعان می‌شود.

برچسب ها: مشاغل ، مالیات ، طلافروشان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار